×
COVID-19: wiarygodne źródło wiedzy

Nowa odsłona kampanii "Zawał serca – czas to życie"

Katarzyna Lechowicz-Dyl

Debata w Pałacu Prezydenckim zainaugurowała w środę nową odsłonę kampanii społecznej "Zawał serca – czas to życie”. Ma ona uświadamiać, jak postępować w razie zawału serca i jak kluczowy jest czas podjęcia działań oraz wezwanie pogotowia.


Fot. pixabay.com

Organizatorzy akcji podnoszą, że do szpitali trafia co roku prawie 80 tys. Polaków z zawałem serca. Z badań wynika, że co czwarty pacjent z zawałem umiera, zanim trafi do szpitala, bo zbyt długo zwleka z wezwaniem pomocy.

"Chciałabym zachęcić, a przede wszystkim zaapelować do wszystkich starszych i młodszych, abyśmy nie zwlekali z wzywaniem pomocy. Dzwońmy na numer 112 bądź 999 i natychmiast wzywajmy pogotowie. Bądźmy bardziej świadomi. Nie bójmy się podejmować natychmiastowych decyzji. Wzywajmy pomoc na czas, bez zbędnej zwłoki. Serce mamy tylko jedno, dbajmy o nie" – powiedziała małżonka prezydenta Agata Kornhauser-Duda, która wzięła udział w debacie.

Pierwsza dama zwróciła uwagę, że głównym celem kampanii jest skrócenie czasu od momentu wystąpienia pierwszych objawów zawału do momentu dotarcia do specjalistycznego leczenia. "Celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, że im szybciej wezwiemy pomoc, tym lepiej. Skrócenie reakcji jest czynnikiem, który uratuje nam życie, ale też czynnikiem, który zwiększy skuteczność późniejszego leczenia, a także znacznie polepszy rokowania na przyszłość" – mówiła.

Najczęstszymi objawami zawału serca są ból (czasem bardzo silny), pieczenie lub ucisk za mostkiem. Z przeprowadzonych w ramach kampanii badań "Zawał serca – opinie Polaków", zrealizowanych we wrześniu tego roku, wynika, że 73,8 proc. Polaków wie, że ból w klatce piersiowej może oznaczać zawał lub inne problemy z sercem, niestety zaledwie 22,2 proc. badanych, czując ból, zadzwoniłoby po pogotowie. Co czwarta osoba (23,5 proc.) zareagowałaby natychmiast, podczas gdy trzy czwarte zwlekałoby z wezwaniem pomocy. Co piąty respondent (18,5 proc.) czekałby nawet do następnego dnia.

"To są wysoce alarmujące dane, dlatego tak ważna jest edukacja na temat postępowania w przypadku podejrzenia zawału serca. Jest to nie tylko w interesie samych pacjentów, ale także nas – kardiologów. Ponieważ im szybciej jesteśmy w stanie udzielić pomocy medycznej, tym lepsze możemy uzyskać wyniki leczenia" – ocenia kierownik III Katedry i Oddziału Klinicznego Kardiologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Mariusz Gąsior.

Kampania ruszyła w 2017 roku, a jej pierwszy etap był skierowany do środowiska medycznego. W wyniku prac i konsultacji organizatorów oraz partnerów w 2018 roku przygotowana została skierowana do społeczeństwa kolejna odsłona działań. Ma wpłynąć na świadomość objawów i konsekwencji zawału serca oraz wykreować odpowiednie zachowania w razie zawału, tzn. podjęcie natychmiastowych działań po rozpoznaniu pierwszych objawów zawału, kontakt z dyspozytorem pod numerem 112 i wezwanie karetki pogotowia.

W ramach kampanii pokazane zostaną historie pacjentów, dla których codzienne obowiązki, różne obawy o przypisywanie złego samopoczucia innym powodom wpłynęło na wielogodzinne opóźnienie w uzyskaniu pomocy.

Organizatorem kampanii jest Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu i Fundacja ŚCCS. Honorowy patronat nad kampanią objęła pierwsza dama Agata Kornhauser-Duda. Członkiem komitetu honorowego jest minister zdrowia prof. Łukasz Szumowski. Patronat nad akcją sprawuje Polska Agencja Prasowa.

08.11.2018
Zobacz także
  • Wyzwaniem leczenie pacjentów po zawale
  • Miej serce dla serca
  • Małżonka Prezydenta RP Agata Kornhauser-Duda o kampanii "Zawał serca - czas to życie"
  • Objawy zawału serca
  • Zawał serca
Doradca Medyczny
  • Czy mój problem wymaga pilnej interwencji lekarskiej?
  • Czy i kiedy powinienem zgłosić się do lekarza?
  • Dokąd mam się udać?
+48

w dni powszednie od 8.00 do 18.00
Cena konsultacji 29 zł

Zaprenumeruj newsletter

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Dziękujemy.

Ten adres email jest juz zapisany w naszej bazie, prosimy podać inny adres email.

Na ten adres email wysłaliśmy już wiadomość z linkiem aktywacyjnym, dziękujemy.

Wystąpił błąd, przepraszamy. Prosimy wypełnić formularz ponownie. W razie problemów prosimy o kontakt.

Jeżeli chcesz otrzymywać lokalne informacje zdrowotne podaj kod pocztowy

Nie, dziękuję.
Poradnik świadomego pacjenta